Magyar divatlapok és divatképek a 19.századból

Majd 150 évvel az első angliai női lap (The Ladies' Mercury, 1693.) megjelenése után, jelentek meg a nőkhöz szóló magazinok hazánkban, ám csak a 19. század második felében jelentkeztek azon törekvések, hogy kifejezetten a hölgyek számára készült szaklapokat indítsanak. "Szórakoztató és bizonyos fokig szakmai lapokat" kínáltak számukra, melyben a divat, a szabás-varrás és kézimunka kapott főszerepet, a szépirodalmi és ismeretterjesztő írások pedig csak kiegészítő rovatok voltak.
Első divatlapként az 1833-ban induló Regélő-Honművészt említik a magyar sajtó történetében. 1841 végén Mátray Gábor szerkesztő visszavonulását követően, Garay János Regélő Pesti Divatlap néven folytatta a kiadást. 1844 elején pedig Erdélyi János Vahot Imrével a Pesti Divatlapot indította útnak.
1853 áprilisában jelent meg Császár Ferenc tudományos, szépirodalmi, művészeti és divatközlönye, a Divatcsarnok.
A hat nyelven futó, tekintélyes eladásszámmal dicsekvő, német (lipcsei) Bazar c. divatlap volt a legolvasottabb a témában Magyarországon is. A nők körében nagy népszerűségnek örvendő író, Szabó Richárd, 1866. január 1-én indította el a Magyar Bazárt. Havi két alkalommal jelentették meg, több száz - a némettel megegyező -  szabásmintával és számos illusztrációval, valamint plusz tartalomként évente 24 divatképpel gyönyörködtették az olvasókat. 1873. őszén az újság összeolvadt a Nők Munkaköre lappal, melyet a Wohl testvérek szerkesztettek, így a továbbiakban  "Magyar Bazár mint a Nők Munkaköre" címmel, hetilapként működtették.
Melléklapja ... A Nőképző-, Gazdasszony- és Nőiparegylet hivatalos lapja címmel jelentkezett. A nők képzésére és érdekvédelmére vonatkozó anyag ebben kapott helyet. ... Rovatai: „Nevelés, tudomány, nőügy”, „Szépirodalom”, „Egyleti ügyek”, „Társadalom, művészet”, „Háztartás, kertészet”. A lap anélkül, hogy a női emancipáció harcosaként lépett volna fel, fontos szerepet töltött be a nők munkára nevelésében, általában a leánynevelésben és a jótékonyságban.
Keller és Zsitvay kereskedésében újonnan érkezett, nemcsak divatos, de igen célszerű és jutányos áru tárgyakat láttunk.
1866. január 1-én  Divat címmel indítottak újságot a Deutsch testvérek, melynek példaképei a  Bazar és a Modes Parisiennes voltak.
1859-ben alapított Pesti Hölgy-Divatlap, a régi mintáknak megfelelően, többnyire szépirodalmi jelleggel bírt. Csupán egy-két oldalnyi hely jutott a divattal kapcsolatos tartalmakra és szabásmintákra a 12 oldalas újságban. 1873. októberében  Budapesti Bazárra változtatták a lap nevét, melyben a divatmellékletek a pesti Alter és Kiss divatcégtől származtak, de a többi illusztráció itt is Lipcséből érkezett.
Az Alter Antal által 1829-ben alapított cég Közép-Európa vezető divatháza volt. Alter eleinte csak szövetekkel, majd kiegészítőkkel kereskedett üzletében, melynek a Váci utca és Régiposta utca sarkán álló, 1804-ben épült Schorndorfer-ház adott otthont. A tulajdonos 1858-ban unokaöccsére, Eduard Alterre bízta boltját, aki Kiss Kornéllal társulva folytatta a munkát. Az Alter és Kiss nők és férfiak körében is nagy népszerűségnek örvendett, sőt mi több a királyi család részére is készítettek öltözékeket. Ügyfeleik között volt például, Sissi, Ferenc József felesége is. 1888-ig működött. A márkát 2009-ben újraélesztette Mei Mei Ding (a House of Danube alapítója) és Fabricius Gábor (kreatív szakember, rendező, író).
hirdetés 1863-ból
(Képek forrása: a képekre kattintva elérhetőek, még több kép itt, információk, idézetek inneninnen és innen)

Forras : innen...


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése